Son dönemlerde adından çokça bahsedilen Dış Ticarete Yön Verenler Derneği hakkında

DIŞYÖNDER Başkanı Dr. Hakan ÇINAR, Gümrük TV'nin sorularını yanıtladı.




Hakan Bey öncelikle röportaj teklifimizi kabul ettiğiniz için teşekkür ederiz.

DIŞYÖNDER’i henüz tanıma fırsatı bulamamış okuyucularımız için kısaca derneğinizden bahsedebilir misiniz?


Elbette. Aslında bizi başta TİM ile yaptığımız etkinlik ve diğer etkinliklerimiz ile artık Tüm Türkiye’nin tanıdığını düşünsek de Ticaret Bakanlığı bünyesinde de artık tanınan ve kabul edilen bir sivil toplum örgütü haline geldiğimizi belirtmek isterim. Derneğimiz Türkiye İhracatçılar Meclisi başta olmak üzere, tüm İhracatçı Birliklerimizin ve elbette bu yönde katkı sağlayan pek çok sivil toplum örgünün varlığına rağmen, profesyonellerin de dış ticaretin gerek sorunlarına, gerekse gelişimine katkı sağlayacak kişilerin seslerini duyurmak ve fikirlerinden yararlanmak maksadı ile hayata geçti. İthalat ve ihracat alanında şirketlerde görev yapan profesyoneller, lojistik faaliyet gösteren şirketlerde görev yapanlar, gümrük müşavirleri, gümrük müşavir yardımcıları, gümrük müşavirliği şirketleri bünyelerinde çalışan profesyoneller, dış ticaret üzerine muhtelif faaliyetlerde veya görevlerde bulunan çalışanlar, kamu görevlileri, kamu yöneticileri ve hatta bu alanda yüksek öğrenim gören öğrenciler dahi derneğimize üye olabilmekteler. Şu anda da sayımız Kurumsal üyelerimiz dahil kısa sürede 100’lere ulaştı. Ana hedefimiz Türkiye’nin dış ticaretinin gelişmesine yönelik ortak çalışmalar yürütmek. Üyelerimiz sadece işverenler veya hissedarlar değil, bizzat işi yapanlar ve uygulayanlardan oluşmakta. İşte bu sebeptendir ki dış ticaretin işleyişine yön verme hedefi ile yola çıktık ve pandemi sürecine rağmen kararlı bir şekilde ilerliyoruz.

Yürütülecek çalışmalar çerçevesinde; dış ticaretin geliştirilmesi için araştırmalar yapmak, yaşanan sorunları belirlemek, bunları üyeler ile paylaşıp sorunun çözümüne ilişkin çalışmalar yapmak, eğitim, seminer ve konferanslar düzenlemek, dış ticaret verilerini düzenli olarak takip etmek, rapor tutmak ve bunları dernek üyeleri ve ilgili merciiler ile paylaşarak dış ticaretimizi geliştirmeye yönelik çalışmalarda bulunmak, yurtdışı kuruluşlar da dahil olmak üzere, ticari ataşelikler, TİM veya İhracatçı Birlikleri ile işbirliği projeleri geliştirmek, bahse konu çalışmaların sonucunda oluşacak eğitim önerileri ile gerek Üniversiteler, gerekse Meslek Liselerinin Dış Ticaret, Gümrük ve Lojistik bölümlerine tavsiyeler sunmak ve ortak programlar geliştirmek de hedeflerimiz arasında.

Geçtiğimiz Salı günü Ticaret Bakanlığı’nda Bakan Yardımcılarımız ve Gümrükler Genel Müdürümüze ziyaretler gerçekleştirdiniz. Ankara ziyaretlerinizin temel amacını sormak isterim.

Biz derneğimizi henüz kurmuş ve çalışmalarımızı yeni yeni hızlandırmaya hazırlandığımız dönemde pandemi sürecine yakalandık ve doğrudan etkileşim olanağımızı ne yazık ki kaybettik. Ancak bizler de dijitalleşmenin hızından yararlanarak, Çalışma Gruplarımızı pandemi sürecine uygun gündemle ve ilk etap çalışmaları hedefi ile üç ana başlıkta oluşturduk. Bunlar İthalat, İhracat ve Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi idi. Her bir çalışma grubumuza Yönetim Kurulu üyelerimiz başkanlık ederken, çok hızlı ve verimli çalışmalar yürüttük. Bahse konu çalışmalarımızın amacı, öncelikli olarak Covid-19 sürecinde Bakanlığımız nezdinde ortaya çıkan temassız dış ticarete ilişkin yorumlar geliştirmek ve gelecekte de buradan elde edilecek deneyimler sayesinde uygulamada yer almasında yarar görülecek öneriler oluşturmak idi. Öyle de oldu. Çok kapsamlı bir rapor oluşturduk ve Ticaret Bakan Yardımcılarımız Sn.Gonca Yılmaz Batur ve Sn.Rıza Tuna Turagay’a sunmak üzere randevu talep ettik. Onlar da tereddütsüz kabul ettiler. Hem derneğimizi daha yakından tanıtma fırsatı bulduk, hem de raporumuzu kendilerine sunduk.

Bakan Yardımcılarımıza bir rapor sunduğunuzu ifade ettiniz. Raporu hakkında bize biraz bilgi verebilir misiniz?

Elbette, kısaca başlıkların bazılarına değinebilirim.

İhracat
Örneğin ihracat ana başlığımızda; devlet yardımlarında ve ihracat kredilerinde sektörün beklentileri, gümrük işlemlerinin kolaylaştırılması ve dijitalleşmeye ilişkin öngörüler, ilave gümrük vergilerinin ihracat üzerindeki etkileri ve sektörlerin düşünceleri, VEDOP kapama sürelerinin kısaltılması için beklenen iyileştirmeler, kambiyo hükümlerindeki bazı düzenleme beklentileri, dahilde işleme rejimindeki düzenlemeler, cerrahi maske başta olmak üzere tıbbi koruma amaçlı ürünlerdeki hibe şartlarına dair düzenlemeler gibi başlıklar yer aldı.

İthalat
İthalatta ise, elektronik ortamda düzenlenen A.TR ve Menşe belgelerinin kağıt aslı aranmaması talebinden, muayene risk kriterlerine, gümrük vergilerinin tahsil usulünden ürün güvenliği ve denetimindeki yaşanan aksaklıklara, gümrük idarelerine yapılacak itiraz ve uzlaşma başvurularından, ilave gümrük vergileri ve gözetim vergisi uygulamalarına kadar daha pek çok başlığa değinildi.

Uzlaşma başvurularındaki düzenlemeler, YYS’de karşılıklı tanımaların genişlemesi gereği ve YYS’de yer alan bazı uygulama problemleri de yine konularımız arasında yer aldı.

Tedarik Zinciri ve Lojistikte ise, mikro ihracat düzenlemeleri, lojistik maliyete etki eden unsurlar, TSE ve CE süreçlerinin yarattığı etkiler, tek pencere sistemindeki aksaklıklar, ATS cihazlarının temin sürelerinin yarattığı olumsuz etkiler, taşıma kooperatiflerindeki tekelleşme ve yanı sıra laboratuvar tekelleşmeleri problemleri, transit rejiminin daha verimli hale getirilebilmesi gerekliliği ve GET-APP uygulaması gibi pek çok konunun raporda yer aldığını söyleyebilirim.

Ek Tahakkuk ve Para Cezaları
Yanı sıra raporumuzda yer almayan ancak son dönemde önem arz eden bir problemi de kendilerine ilettik. Gümrük idarelerince Gümrük Kanunu’nun 234 ve 241.maddelerine göre düzenlenen ek tahakkuk ve ceza kararlarının, Kabahatler Kanunu’nun iştirak hükümleri çerçevesinde dolaylı temsilciye de, yani Gümrük Müşavirine de müteselsil sorumluluktan düzenlenmesi uygulamasına başlanıldığı ve Bakanlıkça gönderilen yazı gerekçe gösterilerek bazı gümrük idarelerimizce ayrı ayrı idari para cezası uygulandığını anlattık. Kabahatler Kanununa istinaden firmalarla birlikte Gümrük Müşavirlerine kesilen cezaların mahkeme kararı olmadan uygulanmasının mümkün olmadığı yönündeki tespitimizi ve konunun takipçisi olacağımızı da bu vesile ile görüştüğümüz bürokratlara ve Bakan Yardımcılarımıza da iletmiş olduk.

Konu raporumuz ile ilgili Ticaret Bakanlığımız ile görüşmelerimizin devam edeceği ve birlikte çalışmalar yürüteceğimizi söyleyebilirim.

Verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim. Son olarak DIŞYÖNDER’in bundan sonraki hedeflerinden de söz edebilir misiniz?

Biz bir sektör sivil toplum örgütü değiliz; örneğin kimya sektörünü, tekstil sektörünü veya otomotiv sektörünü temsil etmiyoruz; bütününü temsil ediyoruz. Biz mesleki sivil toplum örgütü de değiliz; nakliyecileri, antrepo işletmecilerini, gümrük müşavirlerini temsil etmiyoruz; orada da bütününü temsil ediyoruz. Dolayısı ile bu devletimiz açısından büyük bir avantaj aslında; yani özel bir menfaat veya talebimiz yok, biz Türkiye’nin dış ticarette çok daha etkin bir ülke olma mücadelesi içerisindeyiz. Bu konudaki çalışmalarımızı da tümüyle amacımıza uygun olarak gerçekleştireceğiz. Hedeflerimiz çok büyük. Yıllarca süre gelecek bir sivil toplum örgütü olmayı, siyasi iradeden bağımsız olarak ilgili bakanlıklarımızın sahanın reaksiyonunu aradıklarında müracaat edecekleri bir yapı olmayı, en önemlisi de uzman dış ticaretçiler yetiştirmeyi hedefliyoruz. Hepimiz bu işe gönül vermiş ve baş koymuş insanlarız. Aramızda Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürleri de var, onlar da üyelerimiz. Örneğin geçtiğimiz gün TİM Genel Sekreter Yardımcısı objektif görüş vereceğinize inanıyorum diyerek sektörel bir konuda görüş almak için beni aradı, bu da doğru yolda olduğumuzu gösteriyor. Siz de bizim üyemizsiniz; bu da bizi mutlu ediyor. Çok güzel işler yapacağımızdan hiç kimsenin şüphesi olmamalı ve bize katılmalılar. Sorunun değil, çözümün parçası olabilmek için DIŞYÖNDER güzel bir fırsat.

MENTOR Gümrük Mobil Uygulamasını, Google Android marketlerinden İndirebilirsiniz.