ETİK İLKELERİMİZ
Amaç
Mentor Gümrük Müşavirliği Etik İlkeler ve Uygulama
Esaslarının amacı, şirket içi etik kültürü yerleştirmek, şirketimiz
bünyesindeki personelin görevlerini yürütürken uymaları gereken iş etiği ilkelerini
belirlemek, bu ilkelere uygun davranış göstermeleri
açısından onlara yardımcı olarak şirketin
etik değerlerine uygun hareket etmelerini sağlamaya yönelik rehberlik etmek, müşteriler
ve kurumumuz arasında doğabilecek her türlü
anlaşmazlık ve çıkar çatışmasını engellemektir.
Bu kitapçık çalışanlarımız, müşterilerimiz, iş ortaklarımız,
paydaşlarımız ile paylaşılmak üzere hazırlanmıştır.
Müşterilere Karşı Etik İlkelerimiz
Müşterilerimizin ihtiyaç ve taleplerine en kısa zamanda ve en
doğru şekilde cevap vermek için müşteri memnuniyeti ve yüksek kalite standartları odaklı proaktif bir anlayışla çalışırız.
Tüm müşterilerine karşı dürüst ve adil davranır ve onlara karşı taahhütlerini
zamanında ve söz verdiği koşullarda yerine getirmek için gerekli çabayı gösteririz.
Müşterilerimize ait bilgiler özenle koruruz ve 3. Kişiler ile
asla paylaşmayız.
Çalışanlarımıza Karşı Etik İlkelerimiz
Çalışanlar için güven, erişilebilirlik ve her türlü iletişim
kanallarının açık bir biçimde uygulandığı bir çalışma ortamı yaratılmıştır. Çalışan
her türlü soru veya sorun ile ilgili anında ve yerinde yöneticisine ve ilgili kişiye
ulaşabilir.
Profesyonellik dışı davranışlardan uzak ve ayrımcılık
olmadan çalışanlarımıza eşit davranır ve eşit fırsatlar sunarız.
Her türlü baskı ve yıldırmaları önleyici çalışma ortamı yaratmak
öncelikli ilkelerimizden biridir. Şirket işe alımlarında fırsat eşitliğine bağlı
kalmaktayız. Kişilerin ırk, din, inanç, milliyet, cinsiyet, renk, cinsel tercihler,
medeni durum, engellilik vb. durumları ile ilgili ayrım gözetilmez. Herkese eşit
ve adil davranılır. Çalışanlarımız işyerinde mobbing / psikolojik taciz ve şiddete
başvurmaz.
Çalışanlarımızın tüm özlük haklarını ve yasal haklarını eksiksiz
veririz.
Tedarikçilerimize Karşı Etik İlkelerimiz
Mentor Gümrük Müşavirliği, birlikte iş yaptığı kişi ve kuruluşlar
ile iş ortaklarının gizli bilgilerini özenle korur.
Tedarikçi ve iş ortaklarımıza eşit, adil ve saygılı davranırız.
Şirketimizin kendine ait yükümlülüklerini zamanında yerine getirmek için özen gösteririz.
Rakiplerimize Karşı Etik İlkelerimiz
Mevzuatın izin verdiği sınırlar dışında, rakiplerle ya da diğer
kişi ya da kuruluşlarla, doğrudan ya da dolaylı olarak rekabeti engelleme, bozma
ya da kısıtlama amacını taşıyan veya bu etkiyi doğuran yahut doğurabilecek nitelikte
olan anlaşmalar ve uyumlu davranışları hangi şekilde olursa olsun yapmamak. Rekabetin
Korunması Hakkında Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine uyarız.
Rakiplerimizi kötülemez, haklarında yanıltıcı reklam yapmayız.
Topluma ve Çevreye Karşı Etik İlkelerimiz
Mentor Gümrük Müşavirliği, yasalara aykırı her tür işçi çalıştırma
uygulamasının engellenmesini destekler. Çocuk ve kaçak işçi çalıştırılmasının karşısındandır.
Rüşvet, yolsuzluk veya maksadı aşan ölçüde hediye alışverişi
gibi etik dışı davranışlardan kaçınılırken, bu suçların ortadan kaldırılması konusundaki
çalışmaları destekleriz.
Kabul Edilebilecek Hediyeler
Çalışanlarımız, kurum ile iş yapan 3. Kişilerden hiçbir
şekilde kişisel bir ödeme veya hediye talep ve bu anlamı doğuran davranışlarda bulunamazlar.
Dürüstlük ve iyi niyet anlayışı çerçevesinde kalmak kaydıyla hediyelerin kabulü
ancak aşağıdaki kurallar çerçevesinde söz konusu olabilir.
Çalışanlarımız hiçbir şekilde ve miktarda parasal ödeme kabul
edemez. Paraya kolay çevrilebilen (hediye çeki v.s.) araçlar da buna dahildir.
İş ilişkisi içerisinde olunan taraflara verilecek
hediyelerin, bu dokümanda belirtilen kurallara uygun olduğundan emin olunmalıdır.
Bu doğrultuda verilecek hediyeler için aşağıdaki kurallar belirlenmiştir.
Bu konudaki temel kural, herhangi bir miktarda parasal ödeme
veya paraya kolay çevrilebilir hediye verilmemesidir. Ancak gelenek ve göreneklerimize
uygun bir şekilde, özel veya genel kutlamalar nedeniyle (düğün, nişan, doğum günü
v.s.) Çalışanlarımızın statü ve konumuna
uygun biçimde verebileceği hediyeler bu kapsam dışındadır.
Verilen hediyelerin, kurumun içinde yer aldığı herhangi bir iş,
anlaşma, bürokratik işlem ile ilgili karşı tarafın tarafsızlığını, karar ve davranışını
etkileme amacını taşımaması gerekmektedir.
Değeri 500,-TL’yi aşan nakit dışı hediye teklifi veya sunumları
ile karşılaşılması durumunda, çalışanın söz konusu teklifi kabul etmemesi esastır.
Ancak istisnai olarak, çıkar çatışmasına yol açmayacak şekilde ve bir sebeple
sunulan hediye teklifiyle karşılaşılması durumunda, Yönetimin yazılı onayıyla bu
tür hediyelerin kabulü de söz konusu olabilir. Yazılı onaylar, çalışılan
bölümün en üst yöneticisinden alınır. Hediyenin kabul edilebileceğine dair alınan
onaylar, izni alan tarafta muhafaza edilmelidir.
Kamu Görevlilerine Verilecek Hediyeler
Herhangi bir Kamu Görevlisine veya çalışanına hediye verilmek
istendiğinde, Başbakanlık Etik Kurulu’nun http://www.etik.gov.tr web adresinde yer alan bu konudaki güncel
kararına uygun hareket edilmelidir.
İş Yemekleri
Yemek davetinde bulunulması ya da katılım sağlanması gibi durumlarda
davetin amacına uygun olmasına dikkat edilmelidir. Prensip olarak iş yemeği olarak
yapılan bir davetin iş yemeği konseptine ve katılımcıların konumuna uygun bir yerde
olması esastır.
Siyasi İçerikli Faaliyetler
Çalışanlarının siyasal etkinliklere bireysel olarak katılma hakkına
saygı gösterir ancak siyasal etkinliklere katılanlar, şirketi temsil etmediklerini
açıklıkla ortaya koymalıdırlar. Siyasal etkinliklerde yer alan çalışanlarımızdan
aşağıdakiler beklenmektedir:
ü Hiçbir
şekilde Şirketi temsil etmiyor olduğu gerçeğini açıkça ortaya koymak.
ü Kişisel
siyasal etkinlikleri yerine getirmede ya da desteklemede Şirket kaynaklarının kullanımından
(Şirket süresi, telefonlar, kâğıt, e-posta ve diğer
varlıklar dahil olmak üzere) kesinlikle kaçınmak.
Ayrıca çalışanlarımız, kendilerine ücret ödenmesini gerektirecek
danışmanlık veya benzeri bir pozisyon teklifi söz konusu olduğunda ya da bir şirkette,
yönetiminde söz sahibi olacak düzeyde doğrudan veya dolaylı pay sahibi olması halinde
Yönetim Kurulu Başkanı’nın yazılı onayını almalıdırlar.
Öte yandan, çalışanlarımız kurumdaki görev ve sorumluluklarını
aksatmayacak şekilde gönüllü (kanuni yollarla kurulmuş yardım kuruluşları,
dernekler veya sivil toplum örgütleri vb.) faaliyetlerde bulunabilirler. Ancak bu
faaliyet sırasında Kurumsal unvan ve konum kullanılamaz.
Çalışanlarımız kişisel yatırımlarını yönlendirirken,
kurumdaki görev ve sorumlulukları ile olası herhangi bir çıkar çatışması yaratacak
firmaların payları veya diğer yatırım araçları ile kişisel yatırım yapamazlar.
Müşteri Şikayetleri
Müşterilerimizin kurum hizmetleri ile ilgili her türlü şikayetleri,
hızlı ve doğru bir şekilde çözümlenmesi için gereken yerlere yönlendirilmelidir. Kurumun saygınlığını etkileyebilecek derecede
ciddi ve olağan dışı her türlü şikâyet gecikmeksizin ilgili Bölüm Yöneticilerine
iletilmelidir.
Finansal ve Ticari Kaynaklarda Doğruluk
Yetkili mercilere sunacağımız her türlü rapor, sunum, mali tablo
ve dipnotları, yasalara, mevzuata, şirketimizin düzenlemelerine ve İş Etiği İlkelerine
uygun olarak zamanında, eksiksiz, tüm önemli hususlar açısından doğru,
anlaşılır ve şeffaf olarak hazırlar ve saklarız.
Ticari İlişkiler ve Denetimler
Kendi ülkemizde ve diğer ülkelerde yasaklı, kanun ve etik dışı
firmalarla ticari ilişki içine girmeyiz. Bu nedenle, yapılan tüm ticari sözleşmeler,
hukuki açıdan değerlendirildikten sonra uygulamaya alınır. Ulusal ve uluslararası
otoriteler tarafından yapılan inceleme ya da denetlemelerde yetkililere yardımcı
olunması ve doğru bilgiler verilmesi esastır.
Fikri Mülkiyet Hakları
Yeni geliştirilen ürün, süreç ve yazılımların fikri mülkiyet
haklarını teminat altına alabilmek için yasal olarak işlemlerin zamanında başlatılmasını
ve tamamlanmasını sağlamak, bu tür buluş ve bilgilerin yazılı onay alınmaksızın
üçüncü kişilerle paylaşılmasını önlemek, diğer firmalara ait patent, telif hakları,
ticari sırlar, marka, bilgisayar programları ya da diğer fikri ve sınaî
mülkiyet haklarının hukuka aykırı bir şekilde –bilerek- yetkisiz kullanımından
kaçınmak esastır.
Medya Araştırmaları ve Röportaj Talepleri
Kongre, konferans, seminer gibi başkaları tarafından tertip edilen
toplantılarda konuşulması, tebliğ sunulması veya panelist olunması çalışılan
bölümün en üst yöneticisinin yazılı onayı gerekir. Keza onaysız olarak kurumdaki
unvanlar kullanılarak, makale, yazı resim hazırlanamaz.
Çalışanların Yükümlülükleri
Tüm çalışanlar,
ü Etik
İlkeler kitapçığını okumalı ve kitapçıkta belirlenen yükümlülüklere uymayı taahhüt
etmelidir.
ü Etik
kurallar ve benzer düzenlemelerde belirtilen görevlerini anlamalı, kabul etmeli
ve yerine getirmeli; işlerini yaparken etik davranışı alışkanlık haline getirmelidir.
ü Kendileri
ya da bir başkası etik kuralları ihlal ettiğinde veya ihlale zorlandığında belirtilen
prosedürler doğrultusunda durumu gecikmeden etik kurula raporlamalıdır.
ü Bilmelidirler
ki, etik kurallar veya benzeri düzenlemeler konusunda bilgi sahibi olmamaları
onları sorumluluklarından muaf tutmaz.